Matkaopas-lehden nettisivuilla oli juttu uusimmasta matkailutrendistä, zoningista. Siinä hotellin eri alueet suunnitellaan palvelemaan eri-ikäisiä vieraita, jotta kaikki viihtyisivät mahdollisimman hyvin. Vanhemmalle väelle rauhaa, nuoremmille leikkikenttää ja sitä rataa.
Kuulostaako tutulta? Varmasti, sillä varsinaisesti tässä ei ole mitään uutta. Ainahan erilaiset palvelut on pyritty sijoittamaan luontevasti ja kaikille ikäryhmille on pyritty tarjoamaan jotakin. Nyt jaottelua on vain pyritty tekemään näkyvämmäksi. Ei siksi, että asiakas kokisi tulevansa luokitelluksi johonkin ryhmään, vaan jotta asiakas kokisi, että hotelli huomioi hänenlaisensa matkailijan. Hotelli siis mainostaa aiempaa näkyvämmin asiakkaiden mahdollisuutta vetäytyä erityyppisiin toimintoihin varatuille alueille. Asiakas voi itse valita, mihin porukkaan haluaa kuulua.
Samaa systeemiä käytetään jo joissakin lentoyhtiöissä, kuten huhtikuussa kirjoitin. Pitihän tälle kasvavalle trendille toki nimi keksiä, tuo zoning. Toivottavasti keksivät myös suomenkielisen vastineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti