Äkkiseltään ajateltuna mokoma kassin valinta ei kuulosta kovinkaan monimutkaiselta. Rinkoissa on kuitenkin runsaasti valinnanvaraa ja se tarkoitus, johon rinkat ensisijaisesti ostimme, vaatii, että rinkkaan ei pala käämi ihan ensimmäisessä mutkassa. Rinkan oli siis oltava käytössä kätevä: helppo täyttää, helppo sulkea, ja helppo kuljettaa lentokoneessa.
Jo nämä kriteerit sulkivat pois yllättävän monta muuten hyvältä vaikuttavaa vaihtoehtoa. Yllättävää kyllä, aika monet rinkat täytetään ylhäältä, jolloin alimmaisen tavaran saaminen ulos kestää hyvän tovin ja tietää näin ollen varmaa hermojen menetystä. Rinkoissa on myös monesti niin paljon kaikenlaista härpäkettä ulkopuolella, että kassi takertuu aivan varmasti jokaiseen vastaan tulevaan ulokkeeseen ja pahimmassa tapauksessa ratkeaa rytäkässä liitoksistaan.
Myös yksityiskohdissa löytyy kaikenlaista vaihtoehtoa. Päädyimme etsimään ensisijaisesti laukkuja, joiden liivekkeet saa rinkan sisään lentomatkojen ajaksi ja jotka olisivat ulkomuodoltaan yksinkertaisia mainitun takertumisvaaran minimoimiseksi. Tulimme maalaisjärjellä siihen tulokseen, että olisi hyvä, jos kamat saisi rinkan sisällä edes jotenkin kiinnitettyä paikoilleen joko remmien tai taskujen avulla. Irrotettava päiväreppu olisi plussaa, sillä joka tapauksessa reissussa tarvitsee aina jonkin käsilaukuntapaisen kassin, jossa roudailla tärkeimpiä tavaroita. Sadesuojakaan ei olisi haitaksi.
Suunnilleen näillä spekseillä päädyin hankkimaan itselleni Ospreyn Farpoint 55 -rinkan. Se tuntui selkääni sopivalta. Sadesuoja rinkasta puuttuu, mutta sen sai ostettua erikseen. Parempi puoliskoni ei yrityksistä huolimatta löytänyt kriteereihin sopivaa, hyvältä tuntuvaa kassia Suomesta. Berliinistä Globetrotterin valikoimista sattumalta löytynyt Meru Guide Pack onneksi tuntui sopivalta ja lähti näin ollen kassan kautta mukaan kotiin.
Kuva: Globetrotter.de |
Miltä rinkat sitten ovat vaikuttaneet käytössä? Hyviltä. Tavaroiden löytäminen ja pakkaaminen on helppoa, kun rinkan saa auki kokonaan. Lentokoneella matkustaminen ei juuri vaadi ylimääräistä työtä, sillä liivekkeet on hyvin helppo laittaa suojaan vetoketjullisen kangasosan taakse. (En todellakaan jaksaisi päällystää rinkkaa jokaista lentoa varten muovikelmulla ja jesseteipillä. Lentokentillä käy sääliksi rinkkojaan muovin sisään pakkaavia tyyppejä.) Rinkan sivussa oleva kantokahva on osoittautunut käytössä erittäin näppäräksi. Myös irrotettava päiväreppu osoittautui hyväksi ratkaisuksi, vaikka sen tarpeellisuutta epäröin ehkä eniten etukäteen. Kuten sanottu, joku kassi on kuitenkin oltava, ja tuo Ospreyn päiväreppu on tilava ja hyvä kantaa.
Toivottavasti rinkat ovat pitkäikäisiä, sillä niiden kanssa olisi tarkoitus taittaa vielä vähän pidempiäkin reissuja.
Millaisia toiveita teillä on omien kapsäkkienne suhteen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti